Strathmore, pionier al educaţiei inter-etnice în Kenya

Strathmore College a luat fiinţă în 1961, în momentul în care Kenya se pregătea să devină independentă. Patruzeci de ani mai târziu, 95% din studenţii colegiului au început studiile la Universitate într-o ţară în care în fiecare an există o ofertă de 12 000 de locuri pentru 200 000 de candidaţi.

Când Kenya a devenit independentă, în 1963, ţara avea trei mari probleme: ignoranţa, sărăcia şi boala. Formarea cadrelor şi formarea de bază erau provocări urgente, dar la momentul acela existau foarte puţine şcoli superioare şi niciuna nu era deschisă tuturor celor trei etnii (africane, asiatice, europene) pe care le găsim în Kenya.

Această situaţie l-a determinat pe fondatorul Opus Dei să trimită câţiva experţi în educaţie care au mers în Nairobi pentru a pune bazele unui centru şcolar. Profilul şcolii era cel pe care aceştia îl considerau cel mai potrivit caracteristicilor ţării, dar exista o condiţie pe care sfântul Josemaría a subliniat-o: oricât de înrădăcinate ar fi uzanţele în domeniu şi oricât de dificile ar fi demersurile pe lângă autorităţi în scopul depăşirii obstacolelor şi prejudecăţilor, centrul educativ trebuia să fie inter-rasial.

Deviza colegiului Ut Omnes Unum Sint înseamnă Toţi să fie unul. Această emblemă se află pe reverele hainelor tuturor tinerilor, ca o reamintire permanentă că unitatea este baza şi fundamentul pentru orice. Deviza este reprezentată, de asemenea, de trei inimi, care exprimă ideea de a trăi cu toţii în armonie, fără deosebire de rasă sau de religie. În plus, acestea simbolizează unitatea care există în şcoală între părinţi, elevi şi profesori.

Un tutore pentru fiecare elev

Pentru a crea o personalitate completă, familia trebuie să fie implicată în proiectul educativ,µ explică Charles Sotz, directorul actual al Strathmore College. De aceea, familiile au întâlniri periodice cu profesorii şi schimbă opinii cu privire la educaţia elevilor. Părinţii primesc cinci rapoarte şcolare în fiecare an.

Una dintre provocările căreia trebuie să îi facă faţă şcoala de astăzi, în cadrul societăţii, este modul în care se încurajează dezvoltarea personalităţii în mijlocul schimbărilor culturale în creştere. Atenţia personalizată din partea părinţilor şi educatorilor este cheia pentru rezolvarea acestei probleme. Din ce în ce mai mult, tinerii sunt lipsiţi de îndrumarea părintească. Strathmore pune la dispoziţia fiecărui elev un tutore care este deseori un mediator între părinţi şi elev în scopul încurajării acestuia din urmă şi de a-l ajuta să rezolve problemele pe care le poate întâlni.

În plus, există un preot disponibil pentru a oferi ajutor spiritual celor care au nevoie. Preoţii organizează, de asemenea, cursuri şi întâlniri pentru părinţi şi profesori. Mulţi se miră de faptul că nu există la Strathmore supraveghetori generali, cum se obişnuieşte în majoritatea şcolilor din Kenya. Astfel, Strathmore promovează leadership-ul elevilor pe care îl încurajează, de asemenea, prin sport. Ei înşişi îşi aleg căpitanii de echipă în fiecare an. Aceşti căpitani, în afară de faptul că îndrumă grupele în turneele sportive, au, de asemenea, întâlniri periodice cu profesorii pentru a dezbate probleme care privesc viaţa colegiului. Această ambianţă de libertate în acord cu identitatea creştină a centrului educativ contribuie la dezvoltarea personală a elevilor.

Lunga tradiţie sportivă şi de solidaritate

La sfârşitul anului şcolar, anumiţi studenţi de la Strathmore au devenit voluntari în domeniul social pe durata vacanţelor. Atunci când John Muthiora, unul dintre profesorii de engleză a propus ideea pentru prima dată, răspunsul a fost copleşitor: mai mult de o sută de elevi s-au înscris pentru a ajuta în spitale îndeplinind diferite sarcini.

Kevin Okwel, după o perioadă petrecută la departamentul de oncologie din Kenyatta National Hospital, a rezumat experienţa sa prin următoarele cuvinte: ĄCu toţi banii din lume nu s-ar putea cumpăra bucuria şi satisfacţia pe care am resimţit-o ajutându-i pe ceilalţiµ.

La Strathmore întâlnim primele echipe inter-etnice de Rugby din Kenya. Este sportul rege al colegiului şi se joacă pe terenurile pe care elevii le numesc în mod afectuos ĄSamba Park.µ

Basket-ball-ul şi fotbalul sunt alte sporturi importante. Strathmore Cup atrage echipe din toată ţara; acesta este considerat ca fiind cel mai bun turneu şcolar de baschet din Kenya.

În prezent, Strathmore College primeşte 640 de elevi repartizaţi în părţi egale în cele două secţii primare şi secundare. Şcoala are un laborator bun de chimie, săli de informatică, terenuri de sport şi o vastă bibliotecă care este fermentul pentru viitorii intelectuali. Un anumit număr de lideri ai dezvoltării economice, politice şi industriale din Kenya au participat la sărbătorirea a 40 de ani ai Strathmore College, dintre care unii în calitate de foşti elevi.

Chrisantemus Okemo, ministrul economiei, a oferit diplome ultimei promoţii. Ministrul Okemo a fost crescut la Strathmore, ca şi copiii săi. Atunci când Strathmore a sărbătorit 25 de ani, a primit o vizită de neuitat: preşedintele Kenyei Moi a participat la festivităţile colegiului.